Mire figyeljünk!
avagy, mire kell ügyelni az esküvői szervezkedés és a Nagy Nap lebonyolítása során...
 


Ha már kiválasztották a dátumot és ezt a szülőkkel is egyeztettétek, akkor a következőre érdemes odafigyelni.

1. Készítsetek el a vendéglistát, ezt egyeztessétek a szülőkkel is! Arra számítani kell, hogy ha még csak rokonokat hívtok is meg, akkor sem fog mindenki eljönni!

2. Készítsünk pontos költségtervet, hogy ne lepődjünk meg a végén, hogy nincs is ekkora keretünk az egészre. Ha a család is beszáll a költségekbe, akkor velük együtt készítsük el a tervet és beszéljük meg, hogy ki mit vállal, illetve max. milyen összeggel tud hozzájárulni a költségekhez.

3. Gondoljunk mindenre:
  • szertartások költsége (vegyük figyelembe, hogy a kihelyezett esküvő lényegesen drágább, mint az anyakönyvi hivatalban megtartott szertartás, illetve ennek költsége függ attól is, hogy milyen szolgáltatásokat szeretnétek: pezsgőért, gyertyáért stb. külön kell fizetni). Átlagosan egy anyakönyvi hivatalban megtartott esküvő költsége kb. 5-15 ezer Ft körül van, míg a kihelyezett esküvő 20-100 ezer Ft között is lehet (általában azért ennek az alsó sávjában)! A templomi esküvőnek is van külön költsége, számoljunk ezzel is.

Budapest területén ügyeljünk arra, hogy a kihelyzett polgári szertartás nem minden esetben igazi szertartás, mert az anyakönyvezető vállal ugyan kihelyezett szertartást, de nem viheti ki az anyakönyvet külső helyszínre. Ilyen esetben a hivatalos szertartást a hivatalban aznap, vagy előtte tartják meg, és a kihelyzett esküvői szertartás csak színjáték, amit ugyan a résztvevők nem vesznek észre, van nagykönyv, aláírás meg minden a normál szertartás szerint, de ez nem hivatalos. Erre minden esetben kérdezzetek rá! Ilyen esetben azonban arra is van lehetőség, hogy nem az anyakönyvezetőt kérjük ki, hanem - olcsóbban - egy erre szakosodott céget kérünk fel a kihelyezett szertartás megtartására.

  • Döntésétek el, hogy varratjátok, vagy bérlitek a ruhát. Nem lehet egyértelműen kijelenteni, hogy a varratás olcsóbb! (ez igaz, mind a menyasszonyi, mind a vőlegény ruhájára) Gondoljatok a menyecske ruhára is. Ruhapróbához ajánlott szabadságot kivenni, vagy munkaidőben elmenni (ha megoldható), hogy a hétvégi nyüzsit elkerüljétek. A próbához mindig jelentkezzetek be, általában nem fogadnak bejelentés nélkül! Ez azért van, hogy amikor ott vagytok csak rátok tudjanak figyelni! Az árak elég eltérőek kb. 60ezer Ft-tól 300ezer Ft-ig (ha bérlitek). A varratás lehet ennél drágább is, ami függ attól, hogy kivel csináltatjátok, illetve, hogy milyen anyagból, milyen díszítéssel. Fontos, hogy varrátok a ruhát, akkor ne katalógusból válasszatok, hanem amit ilyen módon kiszemeltek magatoknak, menjetek el próbáljátok fel egy kölcsönzőben, csak ezután varrassátok meg, mert lehet, hogy rajtatok már nem fog jól állni, ne a varratás után derüljön ki, hogy így már nem az igazi!
  • Döntésetek el, hogy a koszorúslányok ruháját ti fizetitek, vagy ők maguknak. Ma már egyre általánosabban elfogadott, hogy a koszorúslányok maguknak fizetik a ruhájukat.
  • Catering (a rövidital általában nincs benne az ajánlatban!) - ételcsomagot jelent, melyben általában 4-5, esetleg 6 fogás van benne. Az éjféli menünek (ez általában egy-két fogás, illetve fel szokták még tálalni a vacsorán megmaradt sülteket is) külön ára van. Ebből kb. fele annyit kell kérni, mint a teljes létszám. Az italcsomag többnyire csak üditőt, esetleg meghatározott fajta sört, bort tartalmaz. A röviditalt általában nektek kell vinni. Nagyobb létszámú vendégség esetén jobban megéri, ha nem italcsomagot kértek (ha ezt lehet), hanem fogyasztás utáni fizetési lehetőséget (ezt van ahol nem engedik). Érdemes megkérdezni, hogy a korlátlan fogyasztásnak van-e időintervalluma, vagy egész estére szól. Egyre elterjettebb, hogy csak 4-5-8 órára adnak korlátlan fogyasztási lehetőséget a kialkudott italcsomag áráért, az ezen túli fizetés pedig vagy fogyasztás alapján, vagy megkezdett óránként néhány ezer Ft pluszt jelent személyenként.
  • Terembérlet vagy záróradíj. Záródíjat vendéglőkben szoktak felszámolni, ahol nem kérnek külön terembérleti díjat, azonban a vendéglő hivatalos zárórája után felszámolnak 15-25ezer Ft körüli záródíjat óránként, minden megkezdett óra után (ezzel együtt már nem biztos, hogy jobban kijöttök, mintha kiszállásos cateringet választotok, ha esetleg ez lenne a döntési pont).
  • Zenekar: 100-300ezer körül
  • Vőfély / ceremóniamester: 70-200ezer körül
  • Autóbérlés (ha nem saját, vagy a családban lévő autóval mentek): 100-150ezer Ft / 4 óra + 1 óra kiállási díj
  • Buszbérlés: ha a vendégsereget ilyen módok szeretnétek helyszínről helyszínre szállítani.
  • Döntsétek el, hogy akartok-e esküvőszervezőt fogadni (ez kb. 10%-kal emeli meg a költségeket, még akkor is, ha a szervező nem kér külön díjat a szolgálataiért).
  • Virágok (esküvői csokor, dobócsokor, kitűzők (vőlegénynek, tanúknak, örömapáknak), csokor a koszorúslányoknak, szülőköszöntő csokrok, virág az anyakönyvezető asztalára). Ennek ára csak a ti elképzeléseitektől függ.
  • Esküvői torta, aprósütemények: ára függ attól, hogy marcipánbevonatos, vagy valami extra formájú a torta (ezek a drágabbak). Ha olcsóbb variációban gondolkodtok, és ráadásul még nem is szeretitek a marcipánt, akkor legalább olyan szépen meg tudják csinálni a vajkrémes tortákat is. Ez a megoldás kb. fele annyiba kerül, mint a marcipánbevonatos. Ennek ára nagymértékben függ a torta nagyságától, a formájától, ízétől.
  • Dekoráció: ez az a tétel, amire bármennyit el lehet költeni, illetve ami jelentősen lehet spórolni. Nézzetek szét a neten, sok ötletet találhattok a díszítésre, amit magatok is meg tudtok csinálni.
  • Fotós: 70-200ezer között
  • Videós: 70-200ezer között
  • Smikes: 15-20ezer között
  • Fodrász: 15-20ezer között
  • Meghívók, ültetőkártyák, menükártyák: ld. dekorációnál leírtak. Meghívókból is már nagyon sok féle verzió létezik (hagyományos, doboz meghívó, puzzle, hűtőmágnes stb.), de készíthetitek házilag is, ezzel is sok lehet spórolni. Azt mindenképpen kérdezzétek meg, ha borítok meghívót rendeltek, hogy a boríték benne van-e az árban (általában nincs!).
  • Köszönőajándékok a vendégek részére: valami apróság, amivel megköszönitek a vendégeknek, hogy eljöttek az esküvőtökre. Ez lehet mézeskalács (esetleg ráírókázva a nevetek, és a dátuam - ezt még házilag is el lehet készíteni), gyertya a nevetekkel, dátummal, kulcstartó a fotótokkal, dátummal, nevetekkel stb. Rengetek ötletet lehet találni erre a neten.
  • Egyéb (pl. ha olyan extrákat akartok, mint galambröptetés, pillangó röptetés, ajánlások lufi stb.)


4. Döntsétek el, hogy körasztalos, vagy táblaasztalos elhelyezésben szeretnénk a termet berendezi. Ennek megfelelően válasszatok helyszínt.

5. Minden költségtényezőre igaz, hogy alaposan nézzünk szét, kérjünk több helyről ajánlatot! Az első látásra drágának (nem a mi pénztárcánknak tűnő), de nekünk tetsző helyről is kérjünk be ajánlatot, helyenként meg fogunk lepődni, hogy nem is olyan drága, vagy esetleg olcsóbb, mint egy elsőre normál, vagy középkategóriásnak tűnő szolgáltató! Az ajánlatkérés pedig nem kerül semmibe, és nem jár semmilyen kötelezettséggel.

6. A zenekar kiválasztására fektessünk nagy hangsúlyt! Hiába csillogó a terem, vagy a környezet, ha a zeneszolgáltatás nem megfelelő, így a hangulat sem lesz jó! Ezen nem érdemes spórolni!

7. A csokor kiválasztásánál vegyük figyelembe saját stílusunkat. Ne azért válasszunk egy csokrot, vagy virágot, mert mindenki olyan választ, vagy mert az a trendi! Döntsük el, hogy hosszúkás, vagy kerek csokrot szeretnénk. Magas lányokat a hosszúkás csokor mégjobban megnyújtja!

8. Ha van hozzá affinitásunk, vagy olyan barátnőnk, aki szeret ilyenekkel foglalkozni, akkor sok mindent el lehet készíteni házilag is, ezzel pedig jelentős költséget is spórolhatunk (pl. meghívók, ültető- és menükártyák, smink, dekoráció).

9. Dekoráció megálmodásánál döntsük el, hogy milyen stílust szeretnék megjeleníteni, mi lesz a vezérszín (nem mindenhol lehet pl. narancssárga masnis székszoknyát, vagy egyéb dekorációt kérni), és ennek megfelelő válasszunk dekoratört, vagy ennek megfelelően válasszuk ki a dekorációs kellékeket (ha magunk csináljuk).

10. Ha nem szeretnénk, hogy a szülők úgy érezzék, hogy kimaradnak mindenből, találjunk ki nekik olyan apró - de mégis fontos feladatokat! - amivel elfoglalhatják magukat és nektek is segítséget jelent (pl. elmenni az általatok kiválasztott meghívóért; vagy keressenek nektek olcsó virágost, tortást, amit majd úgyis ti választotok ki, de ezzel is elfoglaljátok őket).

11. Azt elkerülendő, hogy több egyforma, vagy számotokra nem szükséges dolgokat kapjatok, készítsetek ajándéklistát. Ha pénzt szeretnétek inkább, de nem tudjátok, hogy mondjátok meg, akkor itt van példának egy frappáns idézet (de több ilyet is lehet találni a neten):

"Ajándékon ne törd fejed,
háztartásunk régen teljes.
Ágynemű vagy edény helyett
jobban jönne néhány bankjegy! " - Gyömrő-Molnár Béla

12. Döntsük el, hogy milyen tortát szeretnénk: marcipán bevonatosat (itt figyeljünk arra, hogy a krémes tortákat nem tudják marcipánnal bevonni!), vagy vajkrémet, esetleg tojáshabosat, parfét, talán csokibevonatosan? A torta rendelésnél vegyétek figyelembe a meghívottak számát. nagyobb lakodalmaknál (80-120 fő) a meghívott létszám 60 %-a, kisebbeknél (20- 30 fő) a vendégekével egyenlő legyen a szeletek száma.

13. A Nagy Napon adjátok ki a feladatokat (elmenni a virágokért, tortáért, dekoráció ellenőrzése stb.) olyan rokonnak, barátnőnek, barátnak, akiben megbíztok, hogy ezekkel már ne nektek kelljen foglalkozni.

14. Az esküvő napján ti már csak magatokkal foglalkozzatok, előtte levő nap (ha tudtok) aludjátok ki magatokat, hogy másnap kisumaltak legyetek, és a legjobb formátok tudjátok hozni!

 

Jó szervezkedést kívánok!

Oldalmenü
Naptár
Szavazás
Szerintetek milyen a honlapom?
Nem tetszik
Elmegy, de...
Átlagos
Lenne mit javítani/bővíteni
Teljesen jó!